Alla inlägg under februari 2013

Av AnnCharlott - 28 februari 2013 11:18

Gjorde en reflektion häromdagen ang mammagrupper.

Lilla Lily, 7 månader, & Sandra träffas  i sin mammagrupp & fikar med andra "bebismammor", efter ett par dagar hör jag mig själv säga att " på onsdag ska jag träffa min mammagrupp" & då pratar vi om mammor i ålder 45 - 50 år & " barn " på ca 20 år!

Vi har en Facebookgrupp!

I vilket fall så hade vår "mammagrupp" träff här hemma i går & tänken var planering inför vår Osloresa nästa helg.

Vi ska åka & turista i den norska huvudstaden & umgås med våra söner som har bott i Oslo sedan november - 11.


 


När vi träffades i går åt vi Caecarsallad & till kaffet hade vi en citron & marängpaj. Pajen är frisk & syrlig i smaken & receptet kommer här.


pajdeg: 150 g smör

            3 dl vetemjöl

            2 msk vatten


fyllning: 4 dl vatten

              2 dl socker

              8 msk majsena

              saft + skal av 1 citron

              3 äggulor

              1 msk socker


maräng: 3 äggvitor

             1 1/2 dl socker


How to do

Gör pajdegen på vanligt sätt & låt den sedan vila kallt i kylskåp en stund. Tryck sedan ut den i en pajform eller en " springform" med löstagbara kanter. 

Förgrädda pajskalet i 225 grader i 15 min.

Koka upp vatten,socker,majsena & citronsaft i en kastrull. Rör om då & då. 

Sätt till äggulorna & sjud såsen tills den tjocknar. Rör ner smör & citronskal.

Låt krämen stå & svalna, fyll sedan pajskalet med den innan den hinner stelna.

Vispa äggvitorna till skum & rör ner sockret. Vispa hastigt up marängen igen.

Spritsa marängen som små toppar ovanpå pajen & grädda den i 175 grader i ca 10 - 15 min.

Servera med grädde eller glass.


 


Nu ska jag gå ut med Malte i skogen & njuta av att våren är på väg   .

Kram Pia


Presentation

HAPPINESS
IS NOT A
DESTINATION
IT IS A
WAY
OF LIFE

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Recept

Träning!

  Jag ska vara med i tjejemilen 2012!:)

Träning


Ovido - Quiz & Flashcards