Alla inlägg under oktober 2013

Av AnnCharlott - 20 oktober 2013 05:38

 

Mest som ett "kom-i-håg" till mig själv!


För ca 2 veckor sedan va vi på bröllop i Malmö. Det var S & S som gifte sig.

Det blir inte så mycket pyssel & korttillvekning nu som förut men nu blev det ett alldeles utmärkt tillfälle att få ta fram fina papper & väck liv i den kreativa delen av mig.

Resultatet har jag tagit en bild på för att kunna använda som inspiration vid kommande behov eller idetorka.


                                                  
            


Av AnnCharlott - 20 oktober 2013 05:22

Här kommer ett recept på ett bröd som jag bakar ibland. Det innehåller en massa godsaker & det passar lika bra till frukost som till mellanmål eller kanske som en liten kvällsmacka.

Det heter i grunden hurtbulle men det bakas ut som ett bröd & oftast gör jag dubbel sats, dvs två bröd.


 


2 dl fiberhavregryn

5 dl vetemjöl

1 dl krossade linfrö

1 dl russin

1 dl grovhackade hasselnötter

2 tsk bikarbonat

1 tsk salt

4 dl naturell yoghurt

1/2 dl flytande honung

1/2 dl lingonsylt


Börja med att sätta ugnen på 200 grader.

Blanda alla de torra ingredienserna & rör därefter ner yoghurt,honung & lingonsylt.

"degen" blir ganska lös & behöver därför ösas upp i en bakform.

Grädda nederst i ugnen på 200 grader i 60 minuter.

Ta ut brödet & låt det svalna på galler under bakduk.


Lycka till // Kram Pia

Av AnnCharlott - 17 oktober 2013 19:44

Ja, så kan jag summera denna dagen.

Eftersom jag avstod löpningen i går kväll så planerade jag för ett långpass i dag & så blev det. Tänkte mig ett pass på  mellan 12 - 15 km som ett led i mina förberedelser för Göteborgsvarvet 2014 men när jag kom hem hade run keepern stannat på 15.77 km !!! :-) STOLT!


Jag har en app & ett intresse som jag hänger mig åt ibland - geocaching. Till min glädje hittade jag en relativt ny cach bara 600 m hemifrån - vad göra? Jo Malte & jag tog oss en runda i skogen för att se om vi skulle få någon framgång. Jag hittade själva stället men sen blev det stopp - ösregn & skymning FEGA UR! ( får återkomma en annan dag)


Vår 7.5 årige dvärgschnauzer Malte är en "hemmahund", han tycker bäst om att ligga i soffan & vila sig eller busa med någon av barnen eller sin husse & matte. Att gå i skogen & då ffa i obanad mark är inte hans grej, Regn,mörker & kyla, ja då håller han sig helst inne.

I kväll när han var med mig på GC så gjorde han vad han kunde för att stanna på stigen när jag skulle ge mig ut i terrängen & när jag sen bestämde mig för att återkomma till cachen en annan dag ja då hade han full kontroll på åt vilket håll vi skulle - med sträckt koppel före KLOK HUND!


     


Det var nog allt för i dag, nu plan för helgens mat & sen i säng med en bra bok.

God natt // Pia

Av AnnCharlott - 15 oktober 2013 13:04

Förra söndagen var jag bjuden på ett klädparty, House of Lola, hos min nyast vän I. 

Kläderna var fina, vi hade trevligt & äppelkakan vi blev bjudna på var fantastiskt god.

När jag ett par dagar senare stod med en hel kasse  äpple var jag bara tvungen att be om receptet & det kommer här:


6 st äpple

2.5 dl vetemjöl

2.5 dl strösocker

0.5 tsk salt

1 tsk bakpulver

1 st ägg

100 g smör

1 msk flytande margarin


 ♡  ♡  ♡  ♡  ♡  ♡  ♡  ♡  ♡  ♡  ♡  ♡    ♡   ♡  ♡  ♡  ♡


1. Sätt ugnen på 180 grader & smörj en ugnsfast form med flytande margarin.

2. Smält smöret.Skala, kärna ur & klyfta äpplena & lägg dem i formen.

3. Blanda mjöl,socker,salt & bakpulver. Rör i ägget & det smälta smöret.

4. Bred ut smeten på äpplena & grädda i ugnen i 40 - 45 minuter.

5. Servera med glass eller vaniljsås


               ♡  ♡  ♡  ♡  ♡


Jag har hunnit göra denna pajen två gånger & första gången följde jag receptet till punkt & pricka men i går blev det lite improvisation.

Jag hackade då hasselnötter & valnötter som jag strödde över äpplena. Jag rev också mandelmassa som jag lade på som ett täcke innan själva pajdegen kom på plats. Eftersom mandelmassan är ganska söt så minskade jag mängden socker från 2,5 dl till 1,5 dl.

Gästerna som blev bjudna i går fick hemgjord vaniljsås till & det kom idel positiva kommentarer om pajen.


   

Lycka till // Pia




Av AnnCharlott - 1 oktober 2013 05:18

Klockan ær snart 05.30 & det ær fortfarande alldeles mørkt ute. Om ett par timmar, nærmare betæmt 2, ska jag få gå "hem" & lægga mig & sova. Det var kallt i gåt kvæll nær jag gick till jobbet men jag hoppas att det inte har frusit ute eftersom jag lever i tron att jag fortfarande inte har tagit sommarens sista dopp.

Jag hør ju sjælv hur dumt det låter - sommar - det ær 1 oktober & då kan man væl med bæsta vilja inte kalla det sommar!!


Tidigare i dag var jag ute & provsprang mina nya skor & tightsen som jag køpte på vægen hit. Den ofrivilliga vilan på 4 dagar kanske inte var så dum før jag kænnde mig pigg i benen & æven styrkeøvningarna efteråt gick bra.

 


Hoppas på en vackaer høstdag!

Kram!

Presentation

HAPPINESS
IS NOT A
DESTINATION
IT IS A
WAY
OF LIFE

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Recept

Träning!

  Jag ska vara med i tjejemilen 2012!:)

Träning


Ovido - Quiz & Flashcards