Alla inlägg under december 2012

Av AnnCharlott - 30 december 2012 22:55

Hej


I dag har jag efter ett tips från kompis E-L L att  startat upp en ny kategori här på bloggen - matsedel.

Jag har ju ( i perioder) varit noga med att göra veckomatsedel & nu tänker jag spara dem här så att jag, när inspiration skanas, kan gå tillbaka & få tips.


Matsedel

vecka 1 sö 30/12 - kesoplättar 

                             Stuvad brysselkål med smörstekt kyckling


            må 31/12 - fruktsallad & keso

                             Nyårsfest   


             ti 1/1 - chili-con-carne

      

             on 2/1 - kräftsoppa

                          räkor,ägg,sallad mm


            to 3/1 - wraps med skinka mm

                         


            fr 4/1 - fruktsallad

                         "plocktallrik"


             lö 5/1 - gäster   

                          hallonpannacotta med cholkadsås


              sö 6/1 - köttfärssoppa (fr Linneas skafferi)


Återkommer med recept,bilder & kompletteringar. Tills vi hörs - ha de.

Av AnnCharlott - 19 december 2012 17:53

Hej


Tror faktiskt att jag har någon som hittat min sida & tittar in ibland - skoj tycker jag :-)


I dag tänkte jag dela med mig av ett fantastiskt gott & enkelt recept på Saffransskorpor

 

100 g smör

1 kuvert saffran

50 g grovhackad mandel

1 1/2 dl socker

2 ägg

5 dl vetemjöl

1 1/2 tsk bakpulver

1 dl hackade russin.

Smält smöret & häll i saffran & mandeln. Under tiden vispas ägg & socker. 

Blanda bakpulvret & vetemjölet.

Häll smör-saffran-mandeln i ägg & sockervispet. Sedan blandar man ner mjölet. Jag använde elvispens degkrokar & då gick det lätt som en plätt :-)

Forma degen till tre längder som sedan gräddas i 200 grader i ca 20 minuter.

Ta ut plåten & skär kakorna på snedden. Ställ in dom i ugnen igen ( på högkant ) & rosta dem på 175 grader i 5 min / sida. Därefter kan dom fortsätta stå & rosta sig på eftervärme med ugnsluckan öppen.

 

Ja det var dagens tips - baka & njut.

 

 

 

Av AnnCharlott - 17 december 2012 03:42

Hej eller god natt eller kanske god morgon ?

Tänkte bara titta in lite snabbt & säga HEJ.
Nu är det inte lång tid kvar, 7 dagar till jul & jag sover i dag efter 3 arbetsnätter. Sen ska det göras köttbullar & bakas knäckebröd.
Julkort? Varför inte bryta traditionen & skicka nyårslort i stället? Får nog fundera över det.
Ha det bäst

Av AnnCharlott - 12 december 2012 09:00

Talet 12 har stort symboliskt värde i historien & används som utgångspunkt i många sammanhang. Några exempel är följande:
♡ Kristendomens apostlar är tolv till antalets.
♡ Året är indelat i tolv månader.
♡ Klockans urtavla är indelad i tolv timmar.
( Wikipedia )


Med andra ord, i dag ska man nog göra sådant som är speciellt.


Dagen har börjat bra - -8 grader, snö & vindstilla, perfekt väder gör hundpromenad.
Dagen fortsätter nu med bakning & det är lussebullar som ska göras ( ja, eg har jag redan gjort en omgång men dom har tagit slut :-) )

Ha de

Presentation

HAPPINESS
IS NOT A
DESTINATION
IT IS A
WAY
OF LIFE

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Recept

Träning!

  Jag ska vara med i tjejemilen 2012!:)

Träning


Ovido - Quiz & Flashcards