Alla inlägg under januari 2013

Av AnnCharlott - 19 januari 2013 22:27

God kväll


Ja, ordning & reda tycker jag om & snart har jag fyllt på i min kalender med nödvändiga ( & även kanske mindre nödvändiga ) datum som är bra att ha med sig.

Kan strax även kasta flera lösa lappar & radera " to-do-listor" i telefonen.  Jag vet ju att det bara varar en kort tid för snart är jag där igen & gör nya listor. I bland har jag provat en annan strategi, inte gjort listor över vad jag ska göra utan tvärtom listat det jag gjort :-) & det fungerar också men det konstiga är att det finns vissa saker som hela tiden flyttar med från den ena till den andra listan & tex att städa & rensa i min garderob är en sådan sak. 

Ja ja, det blir väl gjort någon gång det också.


Jag brukar däremot inte göra önskelistor men nu har jag faktiskt en sådan & den ser ut så här:


  


   Det är lång tid till både födelsedag & jul så jag får kanske finna en annan anledning att belöna mig själv :-)

God natt    

Av AnnCharlott - 18 januari 2013 02:36

Hej


Nu har faktiskt snart halva januari gått & jag tycker precis att det var jul. För övrigt är det första gången som jag inte valt att " sopa-ut-julen" så fort vi firat nyår.

Det har hänt både trevliga saker sedan sist & även tråkiga besked i familjen.

Om jag får börja med det trevliga så är det att lilla Lily fyllt 1/2 år


 


Det tråkiga är att makens mamma,barens farmor & min svärmor blivit inlagd på sjukhuset & fått besked om att hon drabbats av cancer. Håller alla tummar vi har & " kryssar fingrarna " att hon ska kunna få en bra tid framöver ...


Mat har jag lagat & mat har vi ätit men inte riktigt så strukturerat som jag fån början hade tänkt denna vecka.

Vi har haft LCHF omelett med räkstuvning. En pastarätt med sås av bacone, lök & färskost.

Vi har haft tacopaj & i dag blev det " Fälldinska grytan ".

Säsogen första semlor har bakats & ätits, chokladbröd, vaniljvetekaka & hurtbullebröd har jag också hunnit med.


Något som jag inte gjort på många år är apelsinmarmelad men nu har det hänt igen & då tänker jag - varför? Varför inte göra marmelad oftare för det är både enkelt & gott.


       


Det var en sak till - min Hilding har fått komma fram & lufta sig. Jag har sytt putevar, som man säger i vårt västliga grannland.


Kram Pia 


Av AnnCharlott - 14 januari 2013 06:25

Tittar in för att säga GOD MORGON!
Håll ut ! Veckans matsedel kommer under dagen ??

Av AnnCharlott - 13 januari 2013 23:08

Ja det kan man väl säga när jag använder ett recept som är 16 år (!) gammalt.

  Här kommer det i alla fall.


Vaniljvetebröd


150 g smör

5 dl mjölk

50 g jäst

1 tsk kardemumma

1/2 tsk salt

1 1/2 dl socker

13 - 14 dl vetemjöl


Jäs degen i 30 min, gör sedan 4 st runda kakor som jäser ytterligare 30 min.

Pensla med ägg & stö över pärlsocker.

Grädda på nedersta falsen i ca 10 min på 250 grader.


vaniljkräm:

1 1/4 dl vvatten

3/4 dl mjöl

2 dl florsocker

3 msk vanillinsocker

Koka ihop detta till det tjocknar & tillsätt sedan

150 g smör

2 äggulor

Av AnnCharlott - 7 januari 2013 17:59

Ibland kan det vara riktigt gott med korv & mos på en tågstation. Så dagens middag ser ut så här

Av AnnCharlott - 7 januari 2013 09:10

Här kommer matsedel för vecka 2


Må 7 - wrap med räkor,ägg & sallad

ti 8 - 

on 8 - 

to 9 - "plocktallrik" med skinka,ägg,keso,nötter mm

fr 10 - stuvad brysselkål med kyckling

lö 11 - fälldinska grytan & chokladmousse

sö 12 - färsbiffar med sötpotatis & fetaostcreme


Jaha, detta året gick jul & nyårshelgen fortare än vanligt ( tycker jag ). Jag har inte jobbat så mycket & vi har fått vara friska -> så vi har haft möjlighet att göra en massa roliga saker - gympa,simma,fotbollscup,haft gäster,varit bortbjudna,varit på konsert, spelat spel mm.


Några nyårslöfte har jag inte givet men lovat mig själv att försöka ta på " nya glasögon ". Just dom glasögonen som gör att man får en positiv syn ... - flummigt? Ja kanske men jag ska i alla fall försöka.


Ev något inlägg från mobilen annars åter på torsdag.

Kram & hej


 


Presentation

HAPPINESS
IS NOT A
DESTINATION
IT IS A
WAY
OF LIFE

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Recept

Träning!

  Jag ska vara med i tjejemilen 2012!:)

Träning


Ovido - Quiz & Flashcards