Alla inlägg under oktober 2012

Av AnnCharlott - 30 oktober 2012 19:26

I kväll är det nedräkning i vår familj...


Ja då tänker jag inte i första hand till jul utan snarare till middagen är färdig. Jag lagar skinkstek & familjen följer i stort sett varenda grads temperaturstegring.

När köttet ställdes i ugnen för ett par timmar sedan var innertemperaturen 18 grader & steken är klar för att ätas när innertemperaturen nått 83 grader ( vi fuskar lite - eg ska temperaturen i ugnen vara 90 - 100 grader & där stratde vi också men nu är barnen hungriga så plötsligt har temperaturen stigit till 140 grader).


Steken "klappas" in med salt & peppar & läggs därefter i en ugnsfast form som har morötter,lök & svamp i botten.

En buljongtärning & vatten & sedan "puts in i ugnen".


Serveras med kokt potatis,grönsaker,brunsås ( som görs på skyn från steken, grädde,salt,socker & soya) & gele.




                 ❦   ❦     ❦   ❦   ❦    ❦   ❦   ❦   ❦   ❦   ❦   ❦   ❦    ❦    ❦    ❦    ❦   ❦

Av AnnCharlott - 18 oktober 2012 11:58

Nu står den framför mig - säsongens första julmust.
Den har klarat sig länge från att bli uppstucken ( Karlskrona - Göteborg - Fredrikstad - Göteborg - Borås - ...)
Även säsongens första jultidning, som verkar riktigt lovande, ligger framför mig så min tågresa kommer att säkert att gå fort, ca 4 timmar kvar :-)

Av AnnCharlott - 11 oktober 2012 09:02

Till äppelpajen som jag skrev om i förra inlägget serverade jag en hemgjord vaniljsås.

Jag hittade recpetet för ett par år sedan på blggen " Linneas skafferi " & nu gör jag oftast denna vaniljsåsen när vi ska ha paj.

 

Här kommer receptet

3 äggulor

3 msk florsocker

1 msk vaniljsocker

3 dl vispgrädde

Vispa grädden lagom hårt & vispa äggulor,florsocker & vaniljsocker för sig.

Blanda ihop allt & njut av den goda såsen.

Enkelt,eller hur?

 

❀ ❀  ❀  ❀  ❀  ❀  ❀  ❀  ❀  ❀  ❀  ❀  ❀  ❀  ❀  ❀  ❀  ❀  ❀  ❀  ❀  ❀    ❀    ❀  ❀

 

 

 

Av AnnCharlott - 9 oktober 2012 21:24

Jag tänkte dela med mig av ett recept på äppelpaj - det kan man väl aldrig få för många av? 

 

Till degen behöver man 100g smör

                                     1.5 dl socker

                                     3 dl mjöl

                                     1 tsk bakpulver

Mixa ihop degen & förvara den i en plastpåse i kylen / frysen 60 min.

 

5 äppel skalas & klyftas & läggs i en plastpåse tillsammans med 

                                      1/2 dl socker

                                      1 msk vaniljsocker

                                      1 msk potatismjöl

Förvara även denna påsen i kylen / frysen 60 min.

Lägg äpplena i botten på en ugnsfast form & häll degen över & grädda pajen i 200 grader i ca 25 min eller tills ytan blivit gyllenbrun.

 

 Bild kommer nästa gång som jag gör pajen. 

Ha en fortsatt trevlig kväll, själv ska jag ägna mig åt lite undanplockning efter dagens kreativiteter ( har sytt gardiner till S & M, vimplar till lilla fröken Lilys vagn, gjort ett försök till ett dopkort & påbörjat lilla m´s prickiga tygkasse. 

Av AnnCharlott - 1 oktober 2012 01:44

Nu är det höst på riktigt ....


.... i alla fall om man ska tro vad det står i almanackan, 1/10!

Eftersom jag verkligen gillar hösten så känns det helt ok, friska vindar, tända ljus, ljung i krukor & en massa mys.

Jag har fyra "jobbnätter" framför mig men trevliga arbetskamrater gör att även det kommer att bli ok ( hör så positivt det låter) & till helgen kommer lilla familjen M, S & L på besök   .


Nu ska jag se om jag kan hämta bloggplatsens app så det kan bli bloggande även från telefonen i fortsättningen.


Sov gott!



Presentation

HAPPINESS
IS NOT A
DESTINATION
IT IS A
WAY
OF LIFE

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Recept

Träning!

  Jag ska vara med i tjejemilen 2012!:)

Träning


Ovido - Quiz & Flashcards