Alla inlägg under oktober 2011

Av AnnCharlott - 27 oktober 2011 17:55

     


Nu blir det lite "handmade".


På 1-årsdagen av M & S bröllop gjorde & skickade vi dessa tackkorten.

En fin hälsning ( på guldpapper) från det gifta paret fanns på baksidan av kortet & en stämpel på insidan "knöt ihop" inbjudningskort, programet i kyrkan & menyn på festen.


Känner mig nöjd, så gjorde även M&S & hoppas att mottagarna gör det samma.


Det som för tillfället är handmade i min vardag görs på rundstickor i 3 olika röda nyanser,2 gråa & svart => hemlig julklapp.

Har också köpt garn för att kunna sticka tovade tofflor. Synd bara att det inte såldes stickor i affären för då hade jag nog gjort ett uppehåll i "den hemliga julklapen" för att testa ett par tofflor.


Till slut ett litet kom - ihåg    If you can dream it

                                              you can do it  


Kram & på återhörande  

Av AnnCharlott - 22 oktober 2011 23:45

   En fantstisk creme brule


1 vaniljstång

6 äggulor

2 dl socker

1 dl mjölk

4 dl vispgrädde

florsocker eller råsocker

 ex hallon eller hjortronsylt till dekoration


Återkommer i morgon med to - do instruktioner.

Av AnnCharlott - 21 oktober 2011 14:18


 

 

Är hemma i ett alldeles tyst hus efter att ha en långrunda i det fantastiska höstvädret med familjens minsta M.

Om då trattkantarellerna står på rad & visar sig från sin bästa sida är det svårt att nonchalera dem. Det är ju så gott att ha i matlagningen ...

I kväll ska jag & mina arbetskamrater gå på en av stadens restauranger & fira av en nybliven pensionär med räkfrossa. 


Så länge - ha en bra eftermiddag!


Av AnnCharlott - 20 oktober 2011 23:49


Faktiskt så kommer vi att köpa dessa goda kex fler gånger. Lite lagom julinspiration så här i halva oktober. 

Av AnnCharlott - 17 oktober 2011 11:55

sten


Min bästa årstid är just hösten, så nu njuter jag så mycket som jag bara hinner.

I gåt var vi ute på min & lilla m´s nyaste fritidssysselsättning - GC - geocaching. Det blev både funna cacher, några vackra utblickar & ett gäng trattkantareller som fick följa med hem. 


   


På kvällen tittade vi på film, 127 timmar. 

Det handlar om äventyraren Aron som under en klättring råkar ut för en olycka & blir fastkilad i en bergsklyfta.

I dag pågår planering för kommande resa som blir till Berlin....

Av AnnCharlott - 17 oktober 2011 11:42

Här kommer ett recept som är värt att spara, för vad går väl upp mot hemgjorda köttbullar?


Ca 4 port:
ca 600 g köttfärs
3/4 dl ströbröd
3/4 dl grädde
1 ägg
1 liten gul lök
salt & peppar
socker
smör – att steka i

Till såsen:
steksky
4 dl grädde
1 msk svartvinbärsgelé
1 köttbuljongtärning
1 tsk soja (jag använder alltid kinesisk i mina recept, aldrig japansk)
lite vatten + mjöl (att reda med)
salt & peppar

Blanda ströbröd, ägg och grädde och låt stå och svälla en stund. hacka under tiden löken och stek den i lite smör. Salta och sockra och stek tills den blivit mjuk och fått färg. Häll i löken i ströbrödsblandnignen och kör runt med stavmixer till en jämn smet (vem gillar lökbitar i köttbullar? det är smaken man vill åt!!). Blanda i köttfärsen, smaksätt med salt & peppar efter tycke och smak. Forma små bollar och lägg på en våt skärbräda.


 


Av AnnCharlott - 9 oktober 2011 13:30

Amerikanska cookies

ca 30 st


225 g smör

2,5 dl farinsocker

2 dl strösocker

2 ägg

1 tsk vaniljsocker

6 dl vetemjöl

1 tsk bakpulver

150 g choklad, mörk eller mjölkchoklad

100 g grovt hackad mandel eller hasselnötter

1/2 msk malen ingefära


Sätt ugnen på 175 grader.

Hacka choklad & mandel / nötter grovt. Blanda smör,socker,farinsocker & ägg & rör det pösigt, blanda ner de övriga ingredienserna. 

Gör små bollar av degen & lägg på en bakplåt - ej för tätt, ca 9 st / plåt är lagom - & grädda i mitteln av ugnen 17 min.


 

Amerikanska cookies 










Av AnnCharlott - 5 oktober 2011 18:17

Ja ha, nu har jag börjat så smått - att fundera kring julen då.

Julklapp till lilla m är på G men jag vet att hon är här & läser ibland så mer avslöjas inte & årets glögg ska hämtas om ett par dagar.

Blossa 11 Blossa 11 Blossa 11


(bild lånad från systembolaget)

Det ska bli spännande med provsmakning men av beskrivningen tror jag att den kan tilltala mig   





Presentation

HAPPINESS
IS NOT A
DESTINATION
IT IS A
WAY
OF LIFE

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Recept

Träning!

  Jag ska vara med i tjejemilen 2012!:)

Träning


Ovido - Quiz & Flashcards