Direktlänk till inlägg 24 april 2013

En vana

Av AnnCharlott - 24 april 2013 17:06

 

 Vana   
 

En vana är en återkommande handling som man vanligtvis utför omedvetet och som "triggas" av en särskild miljö eller känsla. Exempelvis, att gå upp på morgonen, äta frukost och klä på sig skulle kunna vara olika vanor. Det viktiga för att det skall vara en vana är att de begås utan att man behöver explicit tänka på att utföra handlingarna; att beteendet kopplas igång av en stabil miljö eller känsla (som att klockan går igång); och att handlingen utförs någorlunda ofta. Det är främst de två första kriterierna som psykologer idag använder sig av för att definiera en vana.

Vanor som är negativa eller innebär problem för den som utför dem kallas vanligtvis för ovanor.


Vanor formas genom att man utför dem. Vad än vanan är (läsa en bok innan man somnar, röka en cigarett efter att ha ätit middag, träna efter jobbet) behöver det göras regelbundet så att beteendet snart blir automatiskt. Innan beteendet är en vana behöver den medvetet planeras, vilket kräver lite mentalt arbete. I detta stadie har inte hjärnan etsat in rörelserna i muskelminnet, vilket dock kommer att ske med tiden. I slutändan kommer signalerna i hjärnan som krävs för att utföra en vana att ta en bestämd form.


Hur man skaffar vanor

Det är lättare att skaffa sig en vana genom att planera att göra handlingen. Bara genom att tänka på när och hur handlingen skall utföras ökar sannolikheten för att hjärnan påminner en om att begå handlingen. Om det nya beteendet ses som viktig är det mer troligt att det utförs.

En extern motivation ser ut att göra det lättare att skapa vanor. Men det verkar också som att när en handling ses ut att utföras av externa skäl, håller hjärnan koll på om detta motiv fortfarande finns. Och när motivet försvinner tenderar vanan också att göra det.

Enligt en studie tar det runt 66 dagar för att folk skall skaffa vanor som de utför en gång om dagen. Det gällde beteenden som att äta en frukt till lunch eller att träna.

(text "lånad" från Wikipedia)


 ♡     ♡     ♡     ♡     ♡     ♡     ♡     ♡     ♡     ♡ 


Jaha, hur tänker hon nu?

Jo, om jag bara kan hålla ut i 66 dagar så kanske jag skulle kunna tycka att styrketräning vore roligt.

Jag vet ju att det är nyttigt, ja för att inte säga välbehövligt för alla & kanske ffa alla oss som jobbar inom vården.

I mitt tidigare liv - i min ungdom som aktiv friidrottare -  styrketränade jag ca 2 gånger / vecka men som jag skrev tidigare är jag en " periodare". Har försökt många gånger att komma igång igen men ja ...

Eftersom jag lever lite efter principen "all in" har jag börjat snegla åt träningsblogghållet eller ja eg aktivt leta & läsa för att inspireras. 

Jag har fastnat för tre övningar som jag skulle vilja ge 66 dagar :-)

   plankan

  squats

  burpees

I dag har jag 136 dagar kvar innan jag ska springa Midnattsloppet i Malmö så än är det gott om tid men det är lika bra att starta dag 1 NU!

 


Nya NIKE jackan på & tightsen från Röhnisch - NU KÖR VI!!!


 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av AnnCharlott - 29 juli 2017 21:54


Krämig pasta med kyckling,champinjoner & dijonsenap   Detta är ett recept från ELLE mat & vin & kocken Daniel Lakatosz   4 port 1 silverlök 2 vitlöksklyftor 10 champinjoner 5 gröna sparris 2 msk neutral olja 50 g smör 1 dl creme...

Av AnnCharlott - 29 juli 2017 21:37


    Ja men detta är både enkelt & gott     2 bananer 2 avokado 4 tsk kakao några droppar citron mjölk till lagom konsistens Kör ala ingredienser i en mixer, häll upp i glas, dekorera med valfria bär & njut   ...

Av AnnCharlott - 29 juli 2017 21:18


Ugnsbakad lax med picklad rödlök, bönröra & yoghurtsås   Jag började med att gnida in laxfileerna med en kryddblandning som jag gjort sedan tidigare (bla bestående av chili,smoked paprika & kummin ...) Ugnsbaka på 200 grader i ca 25 min beroend...

Av AnnCharlott - 29 juli 2017 21:01


I veckan som gått har jag/vi varit med i en utmaning där man skulle utmana sig själv i köket & laga två nya recept . Det har blivit några nya rätter som jag tänkte dela med mig av.   Zucchini & halloumiplättar   2 st zucchihi 1 pkt hallou...

Av AnnCharlott - 6 augusti 2016 22:53


Varit ute i vår lilla odlingslåda i skördat persilja. Detta året blev den verkligen fin, tänkte klippa ner & förvara i frysen för att kunna använda av den till hösten.     ...

Presentation

HAPPINESS
IS NOT A
DESTINATION
IT IS A
WAY
OF LIFE

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Recept

Träning!

  Jag ska vara med i tjejemilen 2012!:)

Träning


Ovido - Quiz & Flashcards