Alla inlägg under juli 2017

Av AnnCharlott - 29 juli 2017 21:54

Krämig pasta med kyckling,champinjoner & dijonsenap

 

Detta är ett recept från ELLE mat & vin & kocken Daniel Lakatosz

 

4 port

1 silverlök

2 vitlöksklyftor

10 champinjoner

5 gröna sparris

2 msk neutral olja

50 g smör

1 dl creme fraiche

6 dl vispgrädde

1 kycklingbuljong, fond du chef

4 tsk dijonsenap

50 g riven parmesan

1 msk citronjuice

2 msk finhackad persilja

svartpeppar

600 g tunna kycklingfileer

 

tillbehör: bönpasta

               riven parmesan

               timjan

 

Finhacka lök & vitlök till såsen & skär svampen i skivor & sparris i bitar.

Fräs löken & vitlöken i olja & smör i en stekpanna i ett par minuter utan att de får färg. Tillsätt svampen & stek mjuk, ca 5 min. Tillsätt sparrisen & låt stekas med ytterligare i ca 3 min.

Tillsätt resterande ingredienser förutom pastan & kycklingfileerna & koka ihop till en krämig men inte allt för tjock sås.

Lägg åt sidan.

Stek kycklingfileerna i rikligt med smör & olja. 

Koka sedan bönpastan, lägg kycklingen över pastan(& såsen), riv över parmesan & garnera med timjan.

 

Av AnnCharlott - 29 juli 2017 21:37

 


Ja men detta är både enkelt & gott  


2 bananer

2 avokado

4 tsk kakao

några droppar citron

mjölk till lagom konsistens

Kör ala ingredienser i en mixer, häll upp i glas, dekorera med valfria bär & njut


Av AnnCharlott - 29 juli 2017 21:18

Ugnsbakad lax med picklad rödlök, bönröra & yoghurtsås


Jag började med att gnida in laxfileerna med en kryddblandning som jag gjort sedan tidigare (bla bestående av chili,smoked paprika & kummin ...)

Ugnsbaka på 200 grader i ca 25 min beroende på tjockleken.


Citronpicklad rödlök

2 röda lökar

saften från 2 citroner

1 krm salt


Svart bönröra

1 burk svarta bönor

1 finhackad vitlöksklyfta

1 röd lök, bryn löken lätt

1 gul paprika

saften från 1 lime

en handfull blad från färsk koriander

några droppar olivolja

Smaka av med malen spiskummin,torkd koriander,chilipulvr, rökt paprikapulver & salt


Limeyoghurt

2 dl fet matyoghurt

1 lime, både skal & saft


 



Av AnnCharlott - 29 juli 2017 21:01

I veckan som gått har jag/vi varit med i en utmaning där man skulle utmana sig själv i köket & laga två nya recept .

Det har blivit några nya rätter som jag tänkte dela med mig av.


Zucchini & halloumiplättar


2 st zucchihi

1 pkt halloumi

1 näve basilika

1 ägg

3 msk fiberhusk

peppar

Riv zucchinin grovt, salta & krama därefter ur vätskan. Riv halloumin grovt, hacka basilikan & blanda därefter samtliga ingredienser väl, forma till plättar & låt vila några minuter innan de steks på medelvärme.

Servera med tzatziki & en god sallad.


 




Tidigare månad - Senare månad

Presentation

HAPPINESS
IS NOT A
DESTINATION
IT IS A
WAY
OF LIFE

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2017
>>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Recept

Träning!

  Jag ska vara med i tjejemilen 2012!:)

Träning


Ovido - Quiz & Flashcards